Για το facebook (καβάλα)

Μαρτίου 25, 2011

Τα ιστολόγια, διαδικτυακά μέσα κοινωνικής δικτύωσης που άνθισαν στα μέσα της περασμένης δεκαετίας, τα διαδέχθηκαν νέα μέσα πιο ανοιχτής αρχιτεκτονικής και στενότερου ορίζοντα. Ενώ στα ιστολόγια υπάρχει η δυνατότητα να αρθρώσει κάποιος έναν συγκροτημένο κριτικό λόγο και να προβεί σε μια αναπαράσταση ‘πράξεως σπουδαίας και τελείας’ που θα προκαλέσει μια εποικοδομητική συζήτηση μέσω των σχολίων, στα νέα μέσα (facebook, twitter) στήνεται ένα κομφορμιστικό πανηγύρι του επουσιώδους. Ειδικά όσον αφορά το facebook, για να συμμετάσχεις σε αυτό το πανηγύρι οφείλεις να φτιάξεις έναν πλήρη φάκελο του εαυτού σου, που θα τον ανανεώνεις με σημαντικές ή ασήμαντες λεπτομέρειες σε μια κίνηση οικιοθελούς παράδοσης στην εξουσία του Πανόπτικον. Το αντάλλαγμα είναι ένα αμφίβολης εγκυρότητας αίσθημα του υπεξαιρεμένου κοινωνικού ανήκειν. Η στόχευση είναι να είσαι likeable και για να το πετύχεις οφείλεις να στοιχηθείς σε μια ολοένα συμπιεζόμενη προς τα κάτω ελάχιστη κοινή κουλτούρα πεδίου. Πάνω σε αυτή την ελάχιστη κουλτούρα εφευρίσκεις γοητευτικές εξυπνάδες, ατραξιόν προσοχής που ενδεχομένως θα πρέπει να χωρέσουν σε  140 χαρακτήρες και να έχουν το δυναμικό να ‘αγαπηθούν’ από τους υπόλοιπους ακκιζόμενους συμμετέχοντες στην εικονική κοινότητα. Η στόχευση είναι να είσαι πάση θυσία συνδεδεμένος να δείχνεις δικτυωμένος και μέσα στο παιχνίδι. Φυσικά η λέξη συνδεδεμένος είναι μια μετωνυμία της έννοιας συναίνεση: για να συνδεθείς οφείλεις να αποδεχθείς αναντίρρητα τα έτοιμα νοήματα της κοινότητας, νοήματα τετριμμένα και παραδομένα μέσα από τους γνωστούς ιδεολογικούς μηχανισμούς έγκλησης.

Η φρενίτιδα της παροχής πληροφοριών για την κατάσταση που βρίσκεται ο καθένας ανά πάσα στιγμή είναι απότοκο μιας τεχνοπωλειακής επιταγής, άλλως ειπείν είναι μια τεχνολογία που υπαγορεύει εμφατικά και μονοσήμαντα τις χρήσεις της. Ακόμα περισσότερο, είναι μια διαδρομή όπου οι τεχνολογίες νοήματος προηγούνται των βιομηχανικά παραγόμενων τεχνολογικών επιτευγμάτων. Τα smartphones και τα tablets έπονται του facebook και του twitter, αποδύονται σε έναν αγώνα δρόμου για να ακολουθήσουν αλλά και να ενισχύσουν την ‘ανάγκη’ να είναι κανείς διάφανος, ανερμάτιστος, σχεδόν ανύπαρκτος για χάρη της αποδοχής. Τόσο η τεχνολογία νοήματος (νέα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) όσο και το τεχνοπώλειό της (φορητά ψηφιακά gadgets) εγκαθίστανται και εφαρμόζουν άψογα στις υποδοχές των πολιτικοοικονομικών ελίτ, των κλειδοκρατόρων της βιβλιοθήκης των κυβερνητικών τεχνολογιών. Καθώς οι ελίτ κατέχουν τα μέσα παραγωγής (νοήματος), προβάλουν στο μοντέλο των νέων μέσων τους προνομιακούς τομείς που στηρίζουν τη δομή της οικονομίας τους. Η εργασία που μετατρέπεται σε απασχόληση, πλάθεται κατ’ εικόνα και ομοίωση των πιο παρεισφρητικών κοινωνικών σχέσεων, αυτών των ανθρωπολογικών σχέσεων που ειδικά για τους πολύ νέους ανθρώπους έχουν μεταβιβαστεί εξ’ ολοκλήρου στα νέα μέσα:

Στη δουλειά πρέπει να είσαι ελαστικός και ανά πάσα στιγμή διαθέσιμος και έτοιμος να ενημερώσεις για την κατάστασή σου, όπως και στο facebook. Αν θες να προχωρήσεις μέσα στην ομάδα οφείλεις να συναινείς και να ακολουθείς ακόμα και πράγματα που δεν σε βρίσκουν σύμφωνο, όπως και στο facebook. Η κοινωνική δικτύωση είναι τα πάντα, το βιογραφικό σου, οι σπουδές σου, οι δεξιότητές σου, η εμπειρία σου είναι κάποια χαριτωμένα extras, όπως και στο facebook. Κάποιος άλλος ξέρει για σένα και καλύτερα από σένα και μη νομίζεις πως μπορείς να κάνεις trend την ιδέα σου πριν στη κλέψει κάποιος ανώτερός σου, όπως και στο facebook. Ξέρεις από πυρηνική φυσική; Τετριμμένο… Πούλησες αυτή τη γαμάτη εφαρμογή που κάνει την οθόνη του iphone φωτορεαλιστικό δειγματολόγιο μανό; Θα πας μπροστα… όπως και στο facebook. Η αμοιβή είναι κάτι σχετικό. Μη γίνεσαι σπαστικός με αυτές τις πρακτικές λεπτομέρειες. Αμοιβή είναι και η ανταμοιβή του να αποκτάς την αναγνώριση εκατοντάδων ‘φίλων’, όπως και στο facebook. Κι αν αισθανθείς ελεύθερος να γράψεις στο facebook πως η φαντασμένη διευθύντριά σου φαίνεται αστεία όπως ισορροπεί στα στραβοπατημένα της Manolo Blahnik, τότε θα αποκτήσεις άπειρο χρόνο για να γράφεις στο facebook από το σπίτι.

Η τεχνολογία μιλάει την ιδεολογία της. Μιλάει την πολιτική της. Σκέψου τον Marx ή τον Foucault ή τους levellers ή τους αγρότες στο Κιλελέρ ή τους εργάτες στο Σικάγο να γράφουν στο twitter. Σκέψου τώρα τους Ateνύσταs: Kyriakh ksekolame tsixles. Oloi agapoun kathara pezodromia. 58 χαρακτήρες -με τα κενά- και μια τσίχλα πατημένη για παράσημο στο πέτο είναι πολλά για το τίποτα, αρκετά για ένα επιτυχημένο opengov βιογραφικό που ξεχειλίζει από ‘κοινωνική ευαισθησία και υπευθυνότητα’ και ιδανικά για μια χώρα που έχει για πρωθυπουργό τον τεχνολογικά -και όχι μόνο- δοκησίσοφο Γιωργάκη. Χωρίς πολιτική. Χωρίς αλήθεια. Χωρίς γωνίες. Χωρίς αιχμές. Πραγματικά ά-σχημο.

Τα ιστολόγια πριν γεμίσουν τρωκτικά και καταντήσουν τρομακτικά, έφεραν μέσα τους τη διαλεκτική του διαφωτισμού και μια σειρά από αρχές κοινωνικότητας που στο παρελθόν έπλασαν κινηματικές δράσεις και συχνά διαμόρφωσαν νέες πολιτικές. Τα ιστολόγια φέρουν αυτή την προϋπόθεση του εκτεταμένου χρόνου που είναι με τη σειρά του προϋπόθεση της κριτικής και της συνακόλουθης δράσης. Το facebook στη  καλύτερη περίπτωση -αυτή της Αιγύπτου- αποτέλεσε ένα gps του επείγοντος, το οποίο την ώρα των διεργασιών για το περιεχόμενο μιας δράσης δήθεν τις μεταθέτει σε έναν αόριστο μελλοντικό χρόνο ενώ στην πραγματικότητα δημιουργεί ένα γεγονός-δοχείο που προσφέρεται σε παλιές εξουσιαστικές δομές για να γεμίσει με κατεστημένα νοήματα. Ενίοτε αυτά τα νοήματα τα ενσταλάζουν πύραυλοι του Ομπάμα και της υπόλοιπης ‘ειρηνευτικής’ παρέας του που το βράδυ τους παίρνουν την κούραση οι τσικουδιές της Σούδας.

Share

2 Σχόλια “Για το facebook (καβάλα)”

  1. faggot Says:

    καλά τα λες, εύστοχη η σύγκριση του φμπ με τα μπλόγκς… βέβαια χωρά πολύ συζήτηση για το ίντερνετ σαν μέσο γενικότερα και τη σχέση του με την εξουσία, τα κινήματα κτλ αλλά συμφωνώ στα ποιντ που βάζεις και γι’ αυτό δεν έχω κάνει φμπ σε πείσμα της γενικής τάσης…

  2. @kkoolook Says:

    ο κατήφορος είναι πολύ μεγάλος…


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: