ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΗΝ ΑΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ

Νοέμβριος 15, 2010

Ο Σύλλας Τζουμέρκας, σκηνοθέτης της ταινίας Χώρα Προέλευσης, επισημαίνει την ακυριολεξία ως το μοτίβο που διαπερνά σαν παθογένεια όλα τα επίπεδα του βίου στην σύγχρονη Ελλάδα. Αυτό το μοτίβο τίθεται υπό διερεύνηση τόσο στο in vivo σινεμά του Τζουμέρκα όσο και στον in vitro Κυνόδοντα του Λάνθιμου. Τόσο η εκρηκτική παραλυτική βία σε ένα πυρετικό μετωνυμικό μοντάζ από τον Τζουμέρκα, όσο και το εύρημα των γλωσσικών αντιμεταθετικών και παρωνυμικών παιχνιδιών του Λάνθιμου επαναφέρουν έναν στρουκτουραλισμό που πολλοί συντηρητικοί θα ήθελαν να είχε εκλείψει. Οτιδήποτε μπορεί να διαταράξει την καθεστηκυία τάξη αναβαπτίζεται στο γλωσσάρι των εξουσιαστών: η σεξουαλική οικονομία χειραγωγείται -για την ακρίβεια αποκρύπτεται- όταν οι εξουσιαστές στον Κυνόδοντα πληροφορούν τους υπηκόους τους ότι ‘μουνί’ είναι η λάμπα. Σε ένα περιβάλλον ασφυκτικής προπαγάνδας και αισθητηριακής στέρησης δεν υπάρχουν περιθώρια να αμφισβητηθεί η αυθεντία αυτής της πράξης. Ομοίως ο πρωθυπουργός ΓΑΠ κάνει το μουνί του λάμπα: ανακοινώνει πως η ήττα του έιναι νίκη.

Αντίστοιχα, τα εφτά ασφυκτικά καρέ τηλε-δημοκρατίας που προηγήθηκαν σχολιάζουν αυτή την μετάθεση της πολιτικής στην ακυριολεξία. Η τηλεόραση, ο μέγας σημασιολογικός σημαντήρας της ακυριολεξίας, ερμηνεύει την αποχή μονοδιάστατα ως μια επιλογή μπουχτισμένων νοικοκυραίων -πασόκων και νουδούλων που κάνουν ναζάκια με άλλα λόγια- αφήνοντας εκτός του πεδίου της ερμηνευτικής λόγου χάρη την αντιεξουσιαστική αποχή. Με την ίδια τηλεγενή ζέση, οι εκλογές ανασύρουν συμπεριφορές σε άτομα που ενώ πασχίζουν να εμφανιστούν ανεξάρτητα, αντιδρούν αταβιστικά με εξουθενωτικά τετριμμένες και μπαγιάτικες ιδεολογικές μπουκίτσες που έχουν καταπιεί αμάσητες και έχουν μείνει αχώνευτες από τις αρχές του ’90, πριν γίνουν εμετός στα μεγάλα free press. Το σχήμα είναι απλό: το ΚΚΕ είναι το απόλυτο πολιτικό ταμπού και γύρω του κυκλοφορούν διάφορα ‘αριστερά’ ζόμπι με μορφή Σώτης και Ψαριανού που ανταγωνίζονται σε αντικομουνιστική υστερία. Σε μια εποχή όμως που είναι cool να σπας τα ταμπού, και ειδικά κόντρα στα κελεύσματα των αγαπημένων των εκδοτικών συγκροτημάτων ‘αριστερών διανοούμενων’, αυτή η στρατηγική μπορεί να λειτουργήσει σαν μπούμερανγκ. Όλη αυτή η παραπολιτική συκοφάντηση σε μια εποχή που επιζητά την πολιτική ευθύτητα παύει να είναι κάπως διασκεδαστική και καταντά εκνευριστική αποκαλύπτοντας την εμπάθεια, τον ανορθολογισμό, την ιδιοτέλεια και την υστεροβουλία της. Και μιας και όλοι αποφαίνονται για την μεταπολίτευση, ας προσθέσουμε και αυτό: είναι η πρώτη φορά στη μεταπολίτευση που το ΚΚΕ επικοινωνιακά και ίσως ερήμην του βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τους (‘αριστερούς’) επικριτές του.

Οι λόγοι για τους οποίους το ΚΚΕ βγαίνει καθαρός νικητής από αυτές τις εκλογές απορρέουν από τα παραπάνω: Είναι το μόνο κοινοβουλευτικό κόμμα που μίλησε την ξεχασμένη γλώσσα της πολιτικής οικονομίας κόντρα στην ακυριολεξία, με διάφανη ατζέντα και μη ναρκοθετημένη σημειολογία. Είδε τον ελέφαντα στο δωμάτιο -που είναι η οικονομία- με ένα τρόπο που και τα παιδία στο City ξέρουν: It’s the economy, suckers. Με παρόμοιο λόγο κόντρα στην ακυριολεξία, ενισχύθηκαν εντυπωσιακά και οι υποψήφιοι της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, τόσο που σύντομα και με τέτοιους ρυθμούς θα πάψει να είναι εξωκοινοβουλευτική και θα μείνει μόνο αριστερά. Η προσκόλληση στην συμβολική οικονομία εκ μέρους των λοιπών λιγότερο ή περισσότερο αριστερών δυνάμεων θα είναι δυστυχώς μια ιστορική ατολμία, αδυναμία ή και απροθυμία που θα χαρακτηρίζει μια χαμένη ευκαιρία την ώρα που καίγεται το σπίτι να σκέφτεσαι γιατί είχες βάψει τους τοίχους του με αυτό το χρώμα.

Share

3 Σχόλια “ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΗΝ ΑΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ”


  1. Όσο η ΑΝΤΑΡΣΥΑ πλησιάζει το 3% θα χαθεί ο φόβος της «χαμένης ψήφου» και θα πάρει πάνω της τους δυσαρεστημένους – άστεγους αριστερόστροφους ψηφοφόρους. Όπως είχε γίνει με το ΣΥΡΙΖΑ.


  2. Ωραίος, ρε raresreak.


  3. […] οι δυστυχισμένοι που ουρλιάζουν στους δρόμους, η ακυριολεξία κάθε δημόσιας συζήτησης, οι άστεγοι και τα […]


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: