(Αποποινικοποιώντας) τα μαλακά και τα σκληρά καλλυντικά

Δεκέμβριος 11, 2006

Είναι μια θαυμάσια μηχανή ειρωνείας: να αναβλύζει από ανοιχτά πουκάμισα με δασύτριχα στέρνα και ορθόδοξους βαφτιστικούς σταυρούς η λουλουδάτη παλέτα ενός αρώματος. Από μόνη της η μετακίνηση από το αεροζόλ στο eau de toilette αποτελεί έναν νέο ορισμό των ορίων του ανδρικού. Μήπως είναι ο φιλελληνισμός του που έχει νομιμοποιήσει το άρωμά του ακόμα και στα πιο λαϊκά στρώματα, τα οποία για την διατήρηση της οικονομίας αγωνίζονται να αποτινάξουν κάθε υπόνοια εκθήλυνσης; Η απόσταση από την κολόνια του μπαρμπέρη ως το Axe και από εκεί στην εμβάπτιση στο Le Male του Gaultier φαίνεται μεγάλη μα διανύθηκε με εξίσου μεγάλη ταχύτητα, όπως οτιδήποτε άλλο στις μέρες μας.

gaut.jpg

Αυτό που κάποτε αποτελούσε κεκκρυμένη απόλαυση μόνο για ομοφυλόφιλους άντρες, τώρα κατακτά όλο τον πληθυσμό. Η μονομανία με το σεξ που συζητιέται, αγοράζεται και πουλιέται αλλά δεν διαπράττεται, μετουσιώνεται στην αγορά της κοσμητικής. Το σύμπαν της ανδρικής περιποίησης αλλάζει ροπή. Οι ρόλοι αντιστρέφονται: οι γυναίκες ονειρεύονται μυρωδάτους και τρυφερούς άντρες, ενώ οι άντρες τους θέλουν βρώμικους και sleazy. Κάποιος σαρκαστικός θεός μοιράζει τις φαντασιώσεις με τέτοιο τρόπο ώστε να παραμένουν πάντα φαντασιώσεις. Η αγορά της κοσμητικής εισβάλει σε αυτό ακριβώς το σημείο για να διασκεδάσει και να επωφεληθεί από την σοβούσα αγαμία.

2mm.jpg

[Σκηνή λεωφορείου: απέναντί μου κάθεται ένας νέος άνδρας και διαβάζει κάποια αθλητική εφημερίδα (τον ‘Φίλαθλο’ νομίζω). Καθώς γυρίζει στο πρωτοσέλιδο το μάτι μου μαζί με το δικό του στέκεται στην προμετωπίδα, όπου διαφημίζεται ένα ανδρικό προϊόν περιποίησης προσώπου. Το προϊόν δεν καθαγιάζεται πια ως after shave. Είναι ευθαρσώς μια κρέμα ενυδάτωσης, σαν αυτή που είχε η μαμά του στο μπουντουάρ της. Έστω κι αν το προϊόν διαφημίζεται ως εργαλείο για να πέσουν οι γυναίκες, το context αλλά και η ταυτότητα του ίδιου του προϊόντος αντικατοπτρίζουν την αναστροφή που επιχειρείται στις αναπαραστάσεις της ανδρικής ομορφιάς. Ο φόβος του γήρατος, της ασχήμιας και της μοναξιάς αποδεικνύεται χρυσοφόρος και για τους άνδρες.]

shave1.jpg

Είχα αρκετό καιρό να επισκεφθώ κάποια μεγάλη αλυσίδα καλλυντικών, και ομολογώ πως η έκπληξή μου ήταν μεγάλη. Τα ανδρικά καλλυντικά, δεν μιλάμε απλά για αρώματα ή σύνεργα ξυρίσματος, βρίσκονται πλέον σε απόλυτο ισοζύγιο με τα γυναικεία. Η μόνη διαφορά είναι η έλλειψη αγοράς μακιγιάζ, η οποία βέβαια αντισταθμίζεται οικονομικά με μυριάδες προϊόντα και υφές για το ξύρισμα.Τα προϊόντα ξυρίσματος και οι κολόνιες αποτελούν τα μαλακά καλλυντικά που ακόμα και οι παππούδες μας χρησιμοποιούσαν. Τώρα βέβαια οι εναλλακτικές έχουν πολλαπλασιαστεί. Ανάλογα με το κέφι και τη δυνατότητά σου μπορείς να ξυριστείς με ακριβά ρετρό πινέλα, κρέμες, σαπούνια σανταλόξυλου και φαλτσέτες, με state of the art ξυριστικές μηχανές, απίθανα οικολογικά λάδια και gel ή με τον αφρό ξυρίσματος και το bic από το super market της γειτονιάς. Αντίστοιχα επιλέγεις ένα designer’s after shave ή φαρμακευτικό οινόπνευμα.

torso1.jpg

Το παιχνίδι χοντραίνει όταν τα ανδρικά καλλυντικά δανείζονται πρακτικές και ανάγκες που έχουν εμπεδωθεί από τα αντίστοιχα γυναικεία. Έτσι το ξύρισμα κάποιες φορές μετονομάζεται αποτρίχωση και επεκτείνεται σε όλο το ανδρικό σώμα. Μπορεί να μην αναφέρονται στις οδηγίες χρήσης, αλλά υπάρχουν αρκετοί τρόποι να αντιπαρέλθει κανείς την καζούρα των κολλητών και την αμηχανία της γκόμενας: η συστηματική γυμναστική είναι το καλύτερο άλλοθι για την αποτίναξη του ανδρικού πέλους. Για λόγους πρακτικούς και αισθητικούς. Όταν δε η εργασία απαιτεί να φοράς κάποια εφαρμοστή φόρμα όλα γίνονται εύκολα. Τελικά, οι αθλητές και τα μοντέλα επισφραγίζουν τη γενοκτονία των τριχών.

spaman1.jpg

Ανάλογη είναι και η ανακάλυψη της φροντίδας του ανδρικού προσώπου. Και εδώ οι δικαιολογίες είναι πολλές: το καυσαέριο, το άγχος της δουλειάς, τα ξενύχτια… Το οινόπνευμα γίνεται after shave, το after shave γίνεται balsam, το balsam γίνεται ενυδατική. Όταν την ενυδατική αρχίζουν να τη συνοδεύουν αντιγηραντική, αντηλιακό προσώπου και ειδικό προϊόν για την περιοχή των ματιών, ξέρεις ότι έχεις πια εθιστεί στον κόσμο των σκληρών καλλυντικών.

21.jpg

Οι εικόνες των ανδρών αναδιανέμονται. Οι ομοφυλόφιλοι αντιδρούν σε αυτό που τους έκλεψε η αγορά: οι macho υποκουλτούρες, όπως αυτή των bears, αυξάνουν ραγδαία την ορατότητα και την επιρροή τους. Αντίθετα, οι ετεροφυλόφιλοι αφήνονται στην ασφάλεια της μετροσεξουαλικότητας, άλλοτε ως υποκατάστατο της άρνησης έκφρασης της πραγματικής θηλυκής πλευράς τους και άλλοτε ως συναισθηματική αντίστιξη και προκάλυμμα μιας καριέρας αρπακτικού. Κάπου ανάμεσα στα μαλακά και τα σκληρά καλλυντικά όλοι οι άνδρες συναντιούνται και αρχίζουν να αλληλομυρίζονται με έναν τρόπο περισσότερο πολιτισμικά προκατειλημμένο απ’ ότι στο παρελθόν.

11.jpg

10 Σχόλια “(Αποποινικοποιώντας) τα μαλακά και τα σκληρά καλλυντικά”

  1. stella Says:

    καλέ ο γκοτιέ κυκλοφορεί ολοκληρωμένη σειρά με λιπ μπαλμ, κραγιόν, μάσκαρα, τζελ φρυδιών και πούδρα (τερακότα συμπεριλαμβανομένης). σούπερ!

  2. raresteak Says:

    Το γνωρίζω stella. Ωστόσο, δεν είναι τόσο διαδεδομένη ακόμα. Φαντάζεσαι να έχει σε λίγα χρόνια την ανάλογη επιτυχία που έχει το άρωμα; 🙂

  3. tifoeus Says:

    Πολύ ενδιαφέρουσα ανάγνωση, ό,τι υπήρχε κάποτε κρυμμένο πίσω από το παραβάν της προκατάληψης σήμερα θεωρείται περίπου δεδομένο… ναι έστω κι αν κάποιοι δεν το έχουμε καταλάβει η εικόνα του άνδρα αλλάζει τα τελευταία χρόνια. Οι επιταγές της σύγχρονης εποχής αντανακλούν εικόνες του φρέσκου, ωραίου, νέου, του υγιούς. Και κάτι ακόμα ο εθισμός στον καθρέφτη, γιατί ο καθρέφτης δύσκολα τελικά σπάει.


  4. Για άλλη μια φορά ζηλεύω την κοινωνιο-λογία Σας…
    Ως κοινωνιολόγος και ως άνδρας…

  5. Gilletina Says:

    Δεν πάτε καλά…
    Gillette απλό και άντε καμιά κολώνια για αντισυπτικό…
    Ωραία πρόοδος
    Αντί οι γυναίκες να ξαναγίνουν αποδεκτές με τις φυσικές
    τους τρίχες και να μήν ταμπελοποιούνται σαν άσχημες και (άρα) φεμινίστριες τώρα κουλοποιήθηκε-ξανθοποιήθηκε και το αρσενικό στο πλαίσιο του ξεπουλήματός μας στον κεφαλαιοκράτη…
    Τέλος πάντων ας είναι, όχι ομοιογένεια τουλάχιστον…
    ΚΑΙ ΜΗΝ ΚΑΝΕΤΕ ΤΑ ΠΟΔΙΑ ΣΑΣ ΣΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΟ…:-)

  6. parafonos Says:

    χαχα εξαιρετικό
    Αν και εγώ μια Nivea φοράω μόνο γιατί η μαμά μου λέει ότι κάνουν κακό αυτά τα φτιασίδια, χαλάνε την μουράκλα μου, άσε που μπορεί να προκαλούν και καρκίνους (για ιχθείς δεν είπε τίποτα)…

    Υπογραφή

    Αντρας !!!!


  7. Τώρα μόλις διαλευκάνθηκε το μυστήριο πίσω από την έμπνευση του nickname Gilletina… χοχοχοχ

  8. Gilletina Says:

    Gillette @ guillotine!
    (triple decapitation)

  9. cherryfairy Says:

    Δε νομίζω πως μπορώ να ζήσω με έναν άνδρα που έχει περισσότερα μπουκάλια στο μπάνιο από μένα.Που πήγαν οι ωραίες εποχές της Old Spice και της Aqua Velva;

  10. raresteak Says:

    το ζήτημα είναι ότι σιγά σιγά ο άντρας αγαπά περισσότερο τα μπουκάλια του από τον/την σύντροφό του, ένα όχι και τόσο ποσοτικό ζήτημα.


Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Αρέσει σε %d bloggers: